Skift til en nederste kurv og opsæt en pludselig OPV på ethvert Delonghi-horn (ECP, ECI, EC680 / 685 / Dedica osv.)

Hvis du stiller disse spørgsmål, gætter jeg på, at du ikke behøver at tale om forskellene mellem at lave espresso på en en-bunds- og to-bunds kurv. Samt forsigtig, at for at brygge espresso i enkeltbundede kurve, du er nødvendigt god burr kaffekværn: manual - Timemore med udstillede møllesten eller 1zpresso JX fra fabrikken , hvis elektrisk, så minimum Rommelsbacher EKM 500 , og bedre Søde Eureka og ældre. Begynd heller ikke uden passende tempera ... Plus, materialet om distribution af filterkaffe .

Enkeltbundede kurve (filtre / sigter uden forstærker er synonymer) til Delonghi espressomaskiner

Hvis du endnu ikke har købt en hjemmelavet espressomaskine, men du bestemt gerne vil straks have en en-bunds kurv i sættet, så har du stort set ikke noget valg - du skal tage Delonghi EC230 Stilosa ... Hvis du ejer nogen af ​​Delongys hjemmelavede kogler, men ønsker at tage din espresso til næste niveau, så har du brug for en enbundet kurv.

delonghi-7313286069-kurvIndfødte artikler :



Dette er en almindelig filtersigte fra Delonghi EC145 / 146. Den har en nuance, den er ikke helt indsat i portafiltrene i moderne Delonghi ECP, ECI, EC685 - den indvendige sorte plastindsats forstyrrer, hvilket fordeler strømmen af ​​kaffe til to dispensere . Hvis denne indsats fjernes helt, så flyder vandstrømmen som en stråle mod en tyr, tilfældigt. Det løses hovedsageligt ved at beskære / bryde denne fane.

delonghi portafilter ecp

En anden, mere radikal og en, der hæver bekvemmeligheden og æstetikken ved at bruge kaffemaskinen et halvt trin op, udskift hele hornet med et bundløst (du har brug for to ører) - det vil også vise ujævn vandstrøm gennem kaffepillen, tilstedeværelsen af ​​sammenbrud og kanaler i den. Det vil sige, at spørgsmålet ikke kun handler om skønhed.

Du kan også kigge efter en-bundede kurve på Aliexpress, men der skifter sælgere produktsider hele tiden, og linkene går ud, ja du kan prøve her ... Både de originale kurve og kurvene med Ali passer perfekt ind i de bundløse.

Delonghi johannesbrødet har en OPV-ventil. Og det kan endda justeres!

Alt hvad du gør i henhold til instruktionerne nedenfor - gør det på egen risiko og risiko. Jeg er ikke ansvarlig for dine handlinger. Åbning af kaffemaskinen annullerer den officielle producents garanti. Ændring er INVERTIBEL. KUN FOR ENTUSIASTER!

Det her er et twist, ikke? Men ikke engang i det hele Oscars det er fra fabrikken. Den er placeret efter vandpumpen, hvis man ser på vandets bevægelse. Dette er en hvid plasthjørnecylinder med tre vandudløb: indløb fra pumpen, udløb til kedlen, udløb til returledningen.

Dette er faktisk en nødtryksventil, så kaffemaskinen ikke eksploderer i tilfælde af noget. Men den kan også bruges som OPV, der sænker responstærsklen fra 15-16 bar til de nødvendige 8-10 bar.

Det skal fjernes og halveres. Der er låse og noget tætningsmiddel, så håndtér forsigtigt. Indeni er der to fjedre og nogle flere reservedele. Skal forkortes længere og tyndere fjeder (se billedet nedenfor), bider gradvist i svingene, så den bliver svagere og virker tidligere end 15 bar. Ja, du kan kun adskille højre side af sagen, rør ikke ved venstre. Hvis brudt, SKU'erne for den nye ventilsamling: 7313286129, 7332128100 .

Først bid en omgang af, så bid ikke mere end en halv omgang af gangen!

Hvordan kontrollerer man, at trykket er korrekt? For at gøre dette er der grafer over afhængigheden af ​​flowet (flowhastigheden) af det udviklede tryk af vandpumperne, du skal fokusere på dem. Faktisk kan du på denne måde konfigurere enhver OPV-ventil til enhver pumpe, du skal bare finde en graf specifikt til din pumpe. Men da alle Delongy espressomaskiner bruger den samme ULKA EP5 pumpe, plus eller minus, kan du bruge denne graf fra producenten:

ulka-E5-flowhastighed-tryk

Vi har brug for en blå linje - den gennemsnitlige strømningshastighed ved det ønskede tryk, med fokus på et tryk på 9 bar. Vi får at 250 ml skulle spildes på et minut.

Vi opsamler, installerer ventilen på pumpen, forbinder den normalt til kedlen og sænker returstrømmen i et tomt glas, sætter glasset på vægte .

Vi satte en blindkurv i hornet for at lukke sundet gennem gruppen. Og her venter et baghold på dig. Blindkurve på 51 mm er ikke noget du ikke finder, de findes nok slet ikke i naturen (men det er ikke præcist, jeg stødte bare ikke på dem). Derfor skal du finde på noget. Tag for eksempel en komplet enkelt tobunds kurv (ingen laver alligevel mad på den) og klæb en form for klistermærke på bunden helt op til væggene, hvis klistermærket er større, klippes det bare rundt i omkredsen. For eksempel inkluderer Tasty Coffee ofte deres runde sorte logoklistermærker i deres ordre - perfekt til at forsegle bunden af ​​kurven.

Vi tænder for strædet, vand skal gå fra retur til koppen.

At dømme ud fra grafen ovenfor opnås trykket i området 9 bar, når ca. 250 ml vand hældes i glasset gennem ventilens returledning i løbet af et minuts pumpedrift. Hvis der hældes mindre, så er trykket højere - du skal bide lidt mere fra. Hvis mere - så åh, for meget.

Hvis ventilen er snottet - vik fumtapen op, når du sætter den op, kan du sætte den på en tætningsmasse. Faktisk er det alt. Nu kan du brygge espresso ved det ønskede tryk med en en-bunds kurv, næsten som at bruge professionelt udstyr. Ikke sådan, selvfølgelig, men du er blevet mærkbart tættere på, tillykke!


Ofte stillede spørgsmål

  1. God note, tak! Men spørgsmålet er: når fjederens spoler skæres af, øges dens stivhed. Hvad er fangsten? Ville det ikke være mere korrekt at vælge en blødere fjeder? Jeg skal lige opgradere og vil gerne gøre alt med stil.

    Artem

    25. februar 21 c 07:29

    • fjederen er altid i en let spændt tilstand. med samme afstand mellem enderne, mindre drejning = mindre modstand. Jeg er ikke god til fysik, men rent logisk, og vigtigst af alt i praksis, bliver det sådan her.
      At vælge en blødere er bestemt en god mulighed, men der er ingen sikkerhed i det – skal alle gå hen for at samle fjedre i butikker og garager og prøve at stikke dem ind? Ja, det er en slags abearbejde.

      Jan.

      26. februar 21 c 12:01

    • Jo kortere fjederen er, jo mindre presser den på de to ende faste støttepunkter (afstanden mellem disse forbliver uændret, efter at fjederen er forkortet), på trods af at dens samlede absolutte stivhed er øget.

      I en grov tilnærmelse, ved at forkorte fjederens længde, er det muligt at opnå en sådan situation, at fjederen næppe vil trykke på drejepunkterne eller slet ikke berører dem.

      Tony

      28. februar 21 c 04:12

    • Korrekt bemærkning. Bilister og cyklister har allerede lært emnet forårsløsning godt. Skæring reducerer længden, men øger stivheden. Hovedprincippet for svækkelse er at reducere tykkelsen. Kemisk syreætsning og bearbejdning er gode metoder.
      Jeg brugte fjederdrejning. Jeg lagde den på en rund fil og pressede den mod sandpapiret, mens jeg roterede. I andet forsøg gik jeg til returledningen for 250 ml på et blindstræde.

      Alexander

      11. maj, 21 c 09:06

  2. Ved at indstille det maksimale tryk på 9 bar: det er ikke nødvendigt at vente et minut, 130 ml / 30 sek. er tilstrækkeligt.

    Tony

    28. februar 21 c 04:22

    • Helt sikkert.

      Jan.

      1 Mar 21 in 11:46

  3. Den enbundede kurv er forståelig. I forhold til forstærkeren er smagsforskellen mærkbar.
    Men efter justering af OPV er forskellen også mærkbar, i tilfælde af en så simpel kaffemaskine som delongi?

    Nikita

    3 Mar 21 in 08:30

    • Nej, selvfølgelig er forskellen ikke så radikal. Dette er udelukkende for dem, der jagter de sidste betingede 3-5%. Meget vigtigere og vigtigere, for eksempel en kaffekværn.

      Jan.

      8 Mar 21 in 13:26

  4. Er det ikke bedre at sætte en kurv fra saeco poemia i stedet for 7313286069? https://service-cm.ru/shop/zapchasti-dlya-kofemashin/rozhki-filtry-sita-kofevarok/filtr-sito-v-rogok-kofevarki-saeco-poemia-124650221-578 I modsætning til ec145-filteret har denne kurv ingen diameterafskæring (kegle). - Glat cylinder. Diameteren, at dømme efter beskrivelsen, er 55 mm. ECP-holderen har også en indvendig diameter på 55 mm. Den skal lige rejse sig, hvis du trækker fjederen ud (hvis noget kan en halv millimeter fjernes med en fil). Der er ingen trin langs kanten af ​​kurven, som støder op til gummipakningen. Den er bare rullet flad, så holderens håndtag vil gå til højre. Men de skal nok holde presset. Hvis han holder det i sagen. Ganske vist vil gruppedeleren ikke svare til kurvens lidt større diameter (for delongaen er den 52,5 mm, målt udefra), men dette er næppe et problem, der er mere alvorligt end trinene i den oprindelige kurv. PS Findes der en variant af en vst-lignende kurv (med hensyn til huller) til ecp holderen? Og hvis kanterne på en sådan kurv er syet med en læbe (som en pavony), passer den normalt ind i gruppen?

    roman

    9. april 21 in 03:45

    • Denne teori bryder sammen med praksis – de klatrer ikke ind i Delongy.
      VST har aldrig set noget lignende.

      Jan.

      9. april 21 in 08:39

      • Jan, hvor fatalt klatrer de ikke? Som jeg siger, er det en bagatelsag at fjerne en halv millimeter med en fil. Men det vil være muligt at temperere menneskeligt, i modsætning til de kegleformede Delong-tabletter. Hvorfor stempler de i øvrigt dette trin i kurvene? Hvad er der i ECP-kurven med forstærkeren, hvad er der i Ec145, hvad er der i den nye EC230.

        roman

        9. april 21 in 09:32

        • Jeg prøvede ikke at måle, hvor meget du kan male hvad, hvor du skal prøve at skubbe det ind, men fra hukommelsen (der er ikke et sådant par ved hånden at tjekke) klatrer de ikke på nogen måde og ikke engang tæt på

          Jan.

          12. april 21 in 07:26

  5. Interessant nok, hvad er det sædvanlige tryk i Delongy ECP kaffemaskiner fra fabrikken? De der. er der sådan et behov for at rode rundt?

    Selv erhvervede han for nylig bundløs kolera fra Ali til hans ECP.
    Kurvene med Ali har en ejendommelighed: de er for dybe, at med 16 gram kaffe er det ikke muligt at blive mørkere, tamperen rører kun let.
    Justeret maling 25 sek / 35-40 ml, Timemore 8 klik. Sandt nok er smagen endnu ikke særlig glad - sur. Hvad kan gøres?

    roman

    19. april 21 in 18:17

    • efter min mening, i ECP, giver det ingen mening at rode rundt med pres.
      sur kaffe - underudvinding, lav temperatur.
      hvis kaffen er mellemristet, så prøv en ristet.

      Andrew

      20. april 21 in 10:19

    • kurven er ikke for dyb - du putter ikke for meget kaffe i.
      mængden af ​​kaffe er valgt til en bestemt kurvemodel, og er ikke taget fra tabeller, hvor der står skrevet, at dobbelt er 16 gram.
      de der. der er ingen regler i absolutte tal, alt bestemmes af smag og udstyr.
      puttes så meget, at det stampes normalt, og der er fri plads til at udvide kaffen under ekstraktion uden at knuse nettet.

      Jeg håber, at kineserne har efterladt nok cylinder i toppen af ​​kurven uden at starte keglen for tæt på overkanten - så virker ramningen bestemt ikke.
      disse kammerater, der kopierer prøver, forstår nogle gange ikke præcist, hvordan det virker og foretager ændringer, der er uforenelige med princippet om drift af en bestemt dims,

      Andrew

      20. april 21 in 10:58

    • omkring 12-13 bar.

      hovedvektoren er bitter-sur enkel, jo finere formaling - jo bitter, jo større - jo mere sur. Du kan male finere (hvilket allerede er et problem på timeren), så der f.eks. hældes 30 ml på 30 sekunder.
      Og dette selvfølgelig efter påvirkning af selve kornet, for det smager først og fremmest af kernerne.

      Jan.

      23. april 21 in 08:34

  6. Er der nogen erfaring med, at kollektivbruget af gamle filtre, som har en ventil som en saeko, ind i nye horn, der er under tobundsfiltre? Jeg forsøgte at skrue filteret med ec270 ind i hornet fra ec680, men efter at have fjernet plastikindsatsen, løb jeg ind i, at den oprindelige si har et lille skridt langs skørtets indvendige diameter, for bedre fastspænding, mens sigte fra 270 har alt nøjagtigt, som et resultat holder trykket ikke perfekt ((
    så vil jeg prøve at omarrangere selve forseglingsgummiet fra 270 til 680, måske vil det være muligt)

    Andrew

    4. maj, 21 c 23:22

    • Jeg forstår det ikke helt, men hvor bliver forelskelsen. Når du bruger en en-bunds kurv i stedet for en kurv med forstærker, skal du bruge en passende kværn og en finslibning, uden den vil den dræne som fra en spand.

      Jan.

      8. maj, 21 c 14:05

      • Nej, jeg taler ikke om en-bunds piger, jeg taler om gamle Delong kurve med en ventil. Jeg tænkte, at der måske var nogen, der havde erfaring med, hvordan man klæber dem i stedet for en to-docking, det er bare nemmere at vaske dem og kaffe fra dem, IMHO, smager bedre. om knusningen skrev jeg, at på grund af designegenskaberne på den øverste kant af kurven med en ventil, når den stikkes direkte ind i holderen fra to-dokken, forekommer der ikke normal kompression, og vand hælder overalt, men ikke ind i hornet. Om dette, og Roman skrev ovenfor i kommentarerne.

        Andrew

        8. maj, 21 c 22:35

        • Andrey, er det virkelig rigtigt, at elastikken ikke holder? Tak for oplysningerne. Det er godt at jeg læste den, jeg har ikke bestilt en kurv endnu. Nå, så er det tilbage at tage den oprindelige fra EC145. Men der vil være et rasende problem med at indsnævre kurvens form. Det vil ikke være muligt blot at tage så meget kaffe, som er nødvendigt for smagen, og derefter brygge den tæt. Det vil være nødvendigt at hælde det med en nøjagtighed på 0,1-0,2 g, så tamperen efter tampning hviler mod afskæringen af ​​diameteren, men tabletten er tæt nok på samme tid. Og det vil være svært at fordele kaffe jævnt, spildet vil gå ujævnt. Jeg tænker allerede efter at have købt en normal kaffekværn at sælge Delongue og tage 9Barista. Og glem alt om alle disse krykker med OPV, kurve, PID-kontroller, kølespild osv.

          roman

          11. maj, 21 c 10:37

          dynamisk
        • men det er det, ja, sådanne eksperimenter blev ikke udført.

          Jan.

          14. maj, 21 c 17:12

  7. RETTE OP
    Damn, jeg glemte at EC145 også har flade kanter i kurven. Jamen så tog det hårdt på sæbe.

    roman

    11. maj, 21 c 10:44

  8. Jeg kan ikke måle starttrykket, før modstanden falder, med et blindt horn, efter at have tændt, drypper vandet fra returledningen i et par sekunder, og maskinen slukker med det samme.
    Er det sådan det skal være oprindeligt? EC685.R

    Maksim

    6 juni 21 in 20:36

    • Det burde den ikke. Denne ventil kan være tilstoppet, for eksempel med kalk. Vandet passerer ikke og maskinen afbrydes af backupsystemet, som er bundet til en flowmåler – en vandmåler – den ser at vandet ikke flyder og stopper. INFA er IKKE 100%.

      Jan.

      9. juni 21 in 09:36

  9. Et spørgsmål til forfatteren. Jeg håber, du er klar over, at hastigheden af ​​pumpning af vand og tryk er forskellige ting? Dette betingede flow-forhold er ligesom en finger på himlen, nogen tegnede en pumpe ad gangen, hvilket ikke er en standard. For eksempel har de gamle Delongy modeller EX5 med metalstamme, EP5 blev også lavet med metal i starten, og nu med plast, hvor produktionen kommer frem efter et par års intensiv og det giver ikke den fart. Denne metode er så omtrentlig, at det er bedre ikke at tage et dampbad og købe en passende OPV.

    Alexander

    17 juni 21 in 16:19

    • det er bedre ikke at tage et dampbad og købe en passende OPV - men hvem kan argumentere, selvfølgelig er det bedre.
      Men her, så at sige, hvis dine hænder klør, så kan du træne.

      Jan.

      21 juni 21 in 11:27

      • Fortæl mig, hvor kan man købe sådan en ventil? at gå direkte til 9 bar?

        Maksim

        23. oktober 21 c 21:34

        • Jeg ved ikke om ventilen er klar til installation med det samme. Sandsynligvis kun til kollektiv gård en eller anden ventil fra andre kaffemaskiner.

          Jan.

          8 nov 21 in 14:00

          • Hvordan adskilte du standardventilen? Uanset hvor meget jeg prøvede, kunne jeg ikke fjerne højre side

            Maksim

            8 nov 21 in 14:04

            • Varm op med en hårtørrer, der holder hermetikken, ja.

              Jan.

              9 nov 21 in 18:25

  10. En blindkurv, KMK, er ikke for svær at lave selv. Fyld en almindelig kurv med sodavand (granuleret sukker?) Og læg en cirkel skåret fra væggen på en øldåse ovenpå.

    Jan.

    3. august 21 c 14:00

  11. Hej! Hvor kan man købe en normal 1 serveringskurv til Delonghi EC230? Det ville være uden at indsnævre til bunden.

    Maks

    31. august 21. c 12:53

  12. Hej allesammen! Hvordan fjerner man forsigtigt ventilen, så tingene ikke bliver komplicerede?

    Maksim

    5. september 21 c 23:15

  13. Jeg tog en kurv til ECP for 54 mm temperament. På Ali sælges de som til breeville til 300r. Indvendig diameter 54 mm; Udvendig diameter 55 mm glat; Læbehøjde 2,5 mm; Kurv dybde 25 mm; Diameteren sammen med den rullede kant er lidt større end standardkurven til bælg - ubetydelig; Kurv vægt 25,6g. Der er ingen stemplet risiko indeni. Indsnævringen af ​​diameteren findes kun tættere på bunden af ​​typen som ims. Hullernes diameter svarer nogenlunde til den originale Delong-kurv (ikke et dørslag, men tilsyneladende bredere end 0,35 mm). Antal huller 648 stk. Delonghi ECP passer ikke ind i holderen til enden - du skal fjerne ~ 0,5 mm i diameter. Det kan også være, at den ikke passer ind i en gruppe på grund af læben, hvis højde er større end Delong-kurve med flad kant, dvs. du skal muligvis stadig slibe en millimeter fra kanten af ​​selve kurven. Men i modsætning til kurve til 51 mm tempera, har denne meget flere huller, der er ingen risiko indeni, og der er ingen tilspidset indsnævring helt i toppen, så jeg besluttede at prøve denne under 54 mm tempera. Du skal bare være mere forsigtig, når du bestiller - der er Brivilev-kurve indsnævret med en kegle. Jeg tog her: https://www.aliexpress.com/item/1005002217748780.html Jeg efterlod en anmeldelse med en masse billeder, men noget er endnu ikke blevet offentliggjort. Alternativt kan du under 54mm tage en saeko kurv, hvor kanten er flad uden læbe, men nogle klager over at den lækker. Derudover koster originale kurve til en sag mere end 1k og er ikke overalt, og ikke originale er usandsynligt bedre end alish. Og der er også en kurv fra ims til pavoni, men den koster 2500r.

    roman

    8. september 21 c 09:40

  14. Her er en mand, der sidder fast i en saeco membran-nødventil i delonghi.
    https://www.reddit.com/r/espresso/comments/clwxyy/my_delonghi_dedica_ec680m_mods/
    Interessant nok tjener membranen udover stilhed også til at reducere trykket?

    Igor

    14. oktober 21 c 20:44

    • Nej, det reducerer ikke trykket, det fungerer som en pulsationsdæmper, reducerer støj og udjævner vandforsyningsplanen lidt.

      Jan.

      15. oktober 21 c 09:12

  15. Nå, jeg fulgte rådet og købte en saeco membranventil.
    Jeg har delonghi ec200. Jeg indsatte en trykmåler i kedlen i stedet for damphanen.
    Så med en tomgang med en naturlig ventil fra delongaen, rystede pilen ved omkring 6 bar med en amplitude på omkring 0,5 bar. Med Saek-ventilen er pilen pølse meget stærkere ~ 1 bar. Så højst sandsynligt vender jeg tilbage til min hjemby.
    Saekovsky er virkelig lidt mindre støjende.
    Og ja, Yang, du har ret, trykket mindskes ikke.

    Igor

    17. oktober 21 c 16:22

  16. Ændring. Ikke amplituden, men rækken af ​​udsving.

    Igor

    17. oktober 21 c 16:37

  17. Kære Jan!
    Først og fremmest, lad mig udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed for en så værdifuld og ekspert ressource.
    Med hensyn til ændringen er den ikke gået ... Vi har 146 Delongi.
    Han fjernede og forkortede fjederen - på enhver standardkurv fra sættet forsegles bunden let med elektrisk tape (og blå er +500 til udtræk))) og holder trykket som et blindfilter.
    Modtog et flow fra returløbet - 42 ml / 10 sek - dvs. ideelt.
    Men under testforberedelsen trængte tabletten ikke igennem.
    Jeg limede et stykke aluminiumsnitter inde i fjederen til varmepistolen og genoprettede længden og stivheden.
    IMHO - denne manipulation med sikkerhedsventilen vil ikke føre nogen steder - da den viser trykket uden at tage højde for returfjederen foran brusenettet og modstanden af ​​selve kaffepillen.
    For godt skal du have en passende OPV med normal tuning og en trykmåler i systemet.. men det er en helt anden historie.

    PS baseret på en anden 155 Delongi lavet af rustfrit stål, jeg forsøger at svejse (indsætte i den centrale del) et udseende af en passende kedel og øge volumen til 600-700ml. Det bliver meget mere interessant.

    Evgeniy

    1 nov 21 in 20:25

  18. God eftermiddag alle sammen. Han begyndte også at modificere sin Dedika, indtil han kun skiftede damperen. Jeg vil gerne eksperimentere med pres. Kunne du give et link til OPV-ventilen med mulighed for at justere, men hvad jeg ikke kan finde. Tak.

    Николай

    7 nov 21 in 08:56